El fil d'Ariadna (II), un laberint de somnis per a lletraferits de tota mena

dilluns, 25 d’octubre del 2010

Més enllà del somni, de Shaudin Melgar-Foraster


De vegades, inesperadament, la vida t’ofereix quelcom que t’emociona, que et trasbalsa, que et fa feliç. Pot ser una trobada, un missatge, una carta. I pot ser, sobretot si ets un lletraferit impenitent, el descobriment d’un llibre. Aquest ha estat el cas que jo he viscut, amb plaer immens, en topar amb Més enllà del somni, de Shaudin Melgar-Foraster.
No puc amagar a ningú de vosaltres, perquè ho sabeu de sobres, que la Shaudin és amiga meva. Una amiga molt estimada, amb la qual comparteixo molts gustos i aficions. No obstant això, tinc l’esperança que em concedireu prou credibilitat professional quan llegiu aquesta ressenya. Us garanteixo que, com sempre, he intentat ser sincera i equànime. Tanmateix, la novel·la és tan esplèndida que em veig en l’obligació de fer palès un entusiasme que no admet discussió.
Més enllà del somni és, suposadament, una obra juvenil, però respon al perfil de les obres juvenils que agraden a un públic comprès entre els 12 i els 90 anys. Shaudin ha creat un món de fantasia curull d’imaginació, una ficció intel·ligent i ben travada que enganxa el lector des de la primera pàgina.
Em molesta molt comprovar (i és un pensament que no he pogut deixar de banda durant tot el procés de lectura) com hi ha uns llibres que triomfen mundialment i uns altres que no. I els motius no són gens objectius, sinó que estan relacionats amb la llengua original, amb les editorials i la seva capacitat de distribució, amb les campanyes de màrqueting i, en última instància, simplement amb la sort. J. K. Rowlings amb el seu Harry Potter n’és un bon exemple. Per a mi, la novel·la de Shaudin Melgar-Foraster posseeix tots els ingredients per triomfar arreu, però no sé si això succeirà mai.
M’imagino que la meva afirmació us sembla exagerada. Us ha despertat un petit somriure de commiseració: “Mira l’Anna, com defensa les seves amigues!”. Doncs no. Us equivoqueu. Us commino vivament a llegir Més enllà del somni. Estic convençuda que, aleshores, us afanyareu a donar-me la raó.



Shaudin crea un univers molt personal, que combina elements autobiogràfics (com els escenaris a Canadà i a Catalunya) amb una ostentació imaginativa increïble. Pouant en el conjunt de tòpics i llocs comuns de la tradició, la novel·la esdevé un immillorable exercici creatiu. Shaudin dóna vida a una sèrie de territoris i personatges d’allò més variats i originals, plens de matisos, de caràcter, de tendresa. Les seves descripcions són acurades i intenses, molt ben pensades, magistralment lligades. No hi ha racons ni serrells pendents. Només l’explosió d’una història que no ha fet altra cosa que començar, perquè Més enllà del somni és tan sols el primer lliurament d’una nissaga que s’endevina trepidant.
He detectat amb plaer el ressò de mil ficcions distintes en la novel·la. I això m’encanta, perquè aquesta intertextualitat culta i, n’estic segura, no sempre conscient, palesa un bagatge literari profund per part de Shaudin. He endevinat la Sherezade de Les mil i una nits xiuxiuejant històries a l’orella d’en Tam. He divisat el Bastián Baltasar Bux de Michael Ende acompanyant l’Anna i l’Alison a l’altre món. He recordat les llegendes de Sant Jordi en imaginar l’animalot de Pot i la seva història subjugadora. M’ha vingut al cap el cant de les sirenes homèriques en descobrir els personatges de la Lula i la Nana.
Per no parlar de la varietat d’ètnies i comunitats que, inspirades en major o menor grau en grups humans reals o imaginaris, recorren les pàgines del llibre. Shaudin Melgar-Foraster està absolutament enamorada d’alguns dels seus personatges. És innegable. I aconsegueix ràpidament que el lector també hi caigui sense remei. Tam, Groc, Anna, Ling, Ival, Tariana, Tajun, Alison, els ninots de drap, Nana, la reina que sembla una piloteta amb potes... Aix, lletraferits, que no sé si tindré paciència per esperar la segona entrega.



Però Més enllà del somni és quelcom més que una novel·la d’aventures. Shaudin ha confegit, amb delicadesa i intel·ligència, un magnífic al·legat a favor de la integració, de l’enteniment entre els pobles, de la comunicació, de l’acceptació, de la necessitat urgent de comprensió. Ha creat un correlat fictici de la nostra Terra i es troba en ple procés de transmetre als joves (i no tan joves) un exemple de tolerància i d’humanitat. Dic es troba perquè, com he remarcat anteriorment, l’aventura només acaba de començar. I suposo que no assolirà el seu significat complet fins que no resolguem tot el conjunt de misteris que encara resten pendents de descobrir. Amb tot, Shaudin té prou perícia per desgranar aquests missatges tan sols a través de pinzellades suaus, de manera que la seva intenció didàctica no destaqui per damunt de la ficció ni faci perdre versemblança al conjunt intern.
No puc avançar res més. Ni tampoc crec que sigui pertinent allargar aquest text. Sóc conscient que llegir per pantalla resulta feixuc. Malgrat tot, com que hi ha una sèrie d’aspectes susceptibles de ser tractats en el bloc negre, us enllaço l’entrada d’allà i us ho mireu. Descobrireu alguna altra coseta interessant de
Més enllà del somni.
Apa, lletraferits, llegiu la novel·la i recomaneu-la als vostres coneguts. Jo penso regalar-la per Reis als meus nebots. El més gran, que adora La història interminable i Harry Potter, quedarà garratibat. Els altres, ja tindran el llibre per a d’aquí a un temps.
Estimada Shaudin, et felicito. I, sisplau, afanya’t. Estem impacients. Saps que frisem per rebre la continuació.

27 comentaris:

Elies ha dit...

Déu n'hi do!
Espero que tinguis raó i que el llibre pagui tant la pena.
I això del màrqueting, ja se sap...
Espero llegir-lo en un moment donat i poder donar la meva opinió.
Moltes gràcies.

Gemma C.O. ha dit...

Anna et felicito per la ressenya i les fotografíes, la de Groc és perfecta. Cal dir, amics que llegireu a questa ressenya, que jo també he llegit el llibre de la Sahudin al mateix temps que l'Anna, i no hi puc afegir res més, sols que no el deixe-ho escapar i que la fantasía i l'emoció os abrasin.

Anna Maria Villalonga ha dit...

Oi que sí, Gemma. No podia deixar passar una imatge d'en Groc. Moltes gràcies a tots dos per la vostra visita. I la Gemma ja veieu que opina com jo. Endavant amb Més enllà del somni!

Anònim ha dit...

Doncs esperem ja que arribin els reis per llegir-lo.

De bon segur que disfrutarem.

Mirarem també de popularitzar-lo per les escoles dels fills i nebots, que tot ajuda a fer que els llibres es llegeixin.

Felicitats a la Shaudin.

IO

Anna Maria Villalonga ha dit...

Doncs sí, Jordi. Hem de promoure la creació en català. Els agradarà i us agradarà segur.

Yves ha dit...

Jo crec que els llibres triomfen -a curt termini- per motius de màrqueting principalment; però a llarg termini la cosa canvia; i els best sellers poden acabar a la brossa per deixar pas a les bones obres que, en el seu moment, pocs van tenir en compte.
Esperem Melgar-Foraster tingui sort i trobi el seu lloc, gràcies a un bon equip de màrqueting, però sobretot, gràcies a les seves lletres, que la faran -si és bona- immortal.

Jordi Canals ha dit...

He llegit contes de la Shaudin Melgar-Forester i m’han agradat força. Després del comentari de l’Anna només em queda que felicitar a l’autora de “Més enllà del somni”, desitjar-li molts èxits en el futur i esperar amb delit que arribi el moment de llegir-la un altra vegada.

Anna Maria Villalonga ha dit...

T'aconsello el llibre, Jordi. Com a ella li vaig aconsellar "El pou".
Crec que us podeu llegir mutúament i que serà molt agradable per a tots dos.
Per cert, Jordi, jo també he llegit contes de la Shaudin i m'han agradat, però penso amb sinceritat que no estan a l'alçada de la novel·la.

Anònim ha dit...

Primer de tot felicitar l'autora de "Més enllà del somni", Shaudin Melgar-Foraster pel gran treball que ha dut a terme.

He de ser sincer, encara no l'he llegit. Això no obstant, he viscut amb emoció cada línia, cada personatge... He descobert un gran llibre a través dels ulls de l'Anna. Ara només tinc ganes de llegir-lo.

D'altra banda, haig de felicitar l'Anna per la gran ressenya que ha escrit sobre el llibre, la qual redunda encara més en les ganes d'obrir la portada i submergir-me en tan meravellosa aventura.

En definitiva, moltes gràcies pel llegat que deixes a les lletres catalanes, Shaudin.

Manel Mora.

coloraines ha dit...

Tens raó, és un bon llibre. Molt bo.
El vaig llegir ja fa temps i em vaig quedar amb ganes de llegir el segon.
Està ben escrit, és original, hi ha molta imaginació...
En teoria és un llibre juvenil, però jo ja fa temps que he deixat aquesta categoria de vida i també m'ha agradat molt. M'ho vaig passar molt bé llegint-lo :)
M'agrada molt el teu article, i no crec pas que exageris gens.
Salut!
Dolors

Anna Maria Villalonga ha dit...

Gràcies, Dolors. I també per passar per aquí.

Shaudin Melgar-Foraster ha dit...

No sé què dir. Realment no trobo paraules. No m’esperava una ressenya tan i tan entusiàstica. Com et pots imaginar, Anna Maria, m’has fet sentir d’allò més feliç. Sé que hi ha d’altres escriptors que llegeixen aquest bloc i ben segur que entenen com em sento. Hi ha res millor que saber que als lectors els agrada molt allò que escrius?
I estic molt agraïda a tothom que ha deixat comentaris!
Ah, Anna Maria, quines imatges més encertades! El lleó em té encisada.

Anna Maria Villalonga ha dit...

De res, Shaudin. Oi que és ben bé en Groc?

electra ha dit...

friso per llegir-lo, i, tal com pinta, ben segur que els meus fills també.
moltes felicitats, Shaudin, i, tal com diu l'Anna, a tornar-hi toquen!

Anna Maria Villalonga ha dit...

Hola, Lurdes.
Mira, precisament et volia escriure personalment per recomanar-te el llibre. No el deixis passar. I precisament penso que és molt adequat tant per a l'Heura com per a l'Arnau. Els agradarà moltíssim. I també a tu. T'ho garanteixo.

LURDES ESTRUCH ha dit...

sí. (tu no ho sé... però jo sóc la Lula, e?)

Anna Maria Villalonga ha dit...

Bé, jo sóc més aviat en Tam, però és un nen i no m'escau gaire des d'aquest punt de vista. Però per manera de ser, sí.

Maria ha dit...

Anna Maria, la teva crítica és encertadíssima. La novel·la és ben bé com tu la descrius i es mereix tots els elogis que li dediques. Hi faria una observació: als joves afeccionats a la lectura els pot agradar des dels 10 anys; no cal esperar als 12. Dels 10 als 90 i més enllà, doncs.

Anna Maria Villalonga ha dit...

Maria, gràcies. Veig que tots els qui ja hem llegit el llibre, no discrepem gens. És una passada!

Jesús (Xess) ha dit...

Jo també he llegit Més enllà... i he de dir que la teva crítica és encertadíssima. Jo el vaig trobar boníssim, deliciós i molt recomanable per a totes les edats.
No puc afegir res més, que tu ja ho has dit tot.
Llegiu-lo!! No us en penedireu, segur.
El que em sap més greu (a part de la poca difusió) són les dificultat que està trobant per publicar la segona part. Una llàstima :(

Unaquimera ha dit...

No m'estranya gens que la Shaudin estigui tan contenta amb la ressenya... és realment boníssima i desperta en qualsevol les ganes de llegir la seva novel.la!

Anna Maria Villalonga ha dit...

És que la novel·la s'ho val, de veritat. Moltes gràcies.

Brisa ha dit...

Estic completament d'acord amb la ressenya d'Anna Maria Villalonga. La novel·la s'ho val, i tant! La vaig llegir fa temps i estic esperant amb candeletes la segona part i totes les que la Shaudin en vulgui escriure. I que consti: tinc l'edat compresa entre tres i noranta anys.

Rosa Nebot

Anònim ha dit...

No conec el llibre perquè passo molt de temps fora de Catalunya.
Però el dimarts dia 8 de març, anirè de cap a la llibreria a buscar-ne un exemplar.
Tans comentaris i entusiasme m'han encomanat ganes de llegir-lo.
La imatge del lleò tambè convida.

mercè trias ha dit...

Jo he sapigut avui a les 6 del matinet que hi habia aquest llibre, aprofitarè Sant Jordi, que jo sempre tinc las dues coses, mès llibre que roses.. serà perque em coneixen a casa????
Fins que el tingui i pugui llegir, una abraçada Shaudin!!!

Coia Valls ha dit...

Fantàstica crítica, enhorabona Anna Maria! Shaudin, estic convençuda que te la mereixes i friso per llegir aquesta novel·la que de ben segur em captivarà. Molta sort i endavant, amiga!

Hele la Sabatera ha dit...

Una sinopsi fabul.losa, a mi el llibre m'ha agrada't força, he passat res dies meravellosos enganxada completament a aquesta història, els seus entranyables personatges, els mreavellosos paisatges. ls fascinants adventures. Espere que ben aviat poguem llegir la continuació